Personeelsplanning steeds vaker online en geautomatiseerd
Nederlandse bedrijven gebruiken steeds vaker online software en andere automatiseringsmiddelen om personeel in te plannen. Het resultaat? Strak ingeplande werkweken en personeel dat zelf ook bijdraagt aan het rooster.
In de zomer van 2013 laaide de discussie over flexibele werktijden weer op. Er werd gedebatteerd in de Tweede Kamer over de inzet voor flexibele werktijden door werkgevers en mogelijke nieuwe wetgeving daaromtrent. Werkgevers en vakbonden kregen een klein half jaar de tijd om tot een voorstel te komen. Daarop zou een wetsvoorstel volgen.
Het initiatief werd genomen door de Kamerleden Eddy van Hijum (CDA) en Ineke van Gent (GroenLinks). Als uitgangspunten diende een verbetering van de arbeidsproductiviteit en een gezonder leven en milieu. Hoe en waar men werkt maakt daarbij niet uit, het gaat er uiteindelijk vooral om wat er op een dag klaargespeeld wordt.
Standaard rooster en werktijden gaan hun laatste uren tegemoet
Het einde van de algemene werkweek die bestaat uit een dienstrooster tussen 08:00 en 17:00 op kantoor lijkt daarmee weer een stap dichterbij. In de huidige praktijk wordt echter vaak moeilijk gedaan wanneer werknemers bij hun werkgever een verzoek indienen om flexibeler te werken. Het wetsvoorstel dat inmiddels gepresenteerd is aan de Tweede Kamer biedt daarvoor uitkomst.
De wet voorziet in een recht om aanvragen voor flexibele werktijden in te dienen met een gegarandeerde behandeling door de werkgever. Dit betekent niet automatisch dat het verzoek ook gehonoreerd zal worden. Maar, het begin is er en de realisatie bij werkgevers van deze groeiende vraag wordt in ieder geval versterkt.
De personeelsplanning binnen bedrijven wordt echter wel sterk beïnvloed door deze ommekeer in de bedrijfscultuur. Waar voorheen een standaard rooster met standaard werktijden voldeed om een strakke planning neer te zetten, is het nu van belang rekening te houden met flexwerkers en hun afwijkende diensturen. Mede om die reden wordt er steeds vaker naar handige software voor de personeelsplanning en het maken van roosters gezocht.
Krijgen personeelsplanning en HR afdelingen meer werk te doen?
De zoektocht naar betere software voor het plannen van personeel en het roosteren van werknemers heeft ook als resultaat dat er meer met minder gedaan kan worden. Doordat personeelsplanning en HR afdelingen gebruik kunnen maken van efficiënte programma's hoeven zij minder te zoeken in papieren administratie en bijvoorbeeld Excel.
In de afgelopen jaren is zo het aantal personeelsmedewerkers gedaald van 1 per 58 werknemers naar 1 personeelsmedewerker per 75 werknemers. Dankzij automatisering van processen binnen de personeelsplanning is deze ontwikkeling gelukkig goed op te vangen.
Ook de werknemers zelf kunnen dankzij sommige rooster programma's een bijdrage leveren aan de personeelsplanning en op die manier de werkdruk in het proces verlichten. Zo is het mogelijk om via PC of mobiele telefoon online verzoeken in te dienen voor een flexibele werkdag of -week. Omdat ook voor werknemers inzichtelijk is wat de actuele planning is en wanneer hun collega's beschikbaar zijn, kan er al veel nagedacht worden over een verzoek voordat deze überhaupt ingediend is.
Achteraf moet blijken of de productiviteit ook daadwerkelijk toeneemt op een flexdag, maar gelukkig bieden online rooster programma's ook daarvoor de uitkomst. Hebben personeelsmedewerkers dus nog wel genoeg werk te doen wanneer werkend Nederland is overgestapt op digitaal voor zijn dienstrooster?
Overige nieuws met betrekking tot Personeelsplanning en Rooster Maken
Nieuwe features: Heatmaps, Forecasting, Salarisgroepen, Prullenbak & Meer
Bijna teveel om op te noemen, maar sowieso krijg je weer betere controle, meer inizchten en een hoop tijdwinst dankzij nieuwe features die recentelijk gelanceerd zijn. Check dit nieuwsbericht voor een samenvatting en neem vooral contact met ons op als je m
Nieuwe features: HR Sync, Instellingen, Databoek & Meer
Bedrijfsrooster heeft onlangs belangrijke ontwikkelingen afgerond waardoor weer een hoop nieuwe features voor alle gebruikers beschikbaar zijn. In dit bericht lees je meer over de belangrijkste toevoegingen zoals HR gegevens uit andere software syncen en m
Betaald ouderschapsverlof in 2022: dit verandert
Op 2 augustus 2022 treedt de nieuwe regeling betaald ouderschapsverlof in werking. Ouders met een arbeidsovereenkomst kunnen dan betaald ouderschapsverlof opnemen. Nu is ouderschapsverlof onbetaald, tenzij anders in de cao staat. Doel van deze nieuwe wet?
Wat je moét weten over over reiskosten- en thuiswerkvergoeding
Thuiswerken is in een stroomversnelling geraakt. Administratief gezien moet daar op ingespeeld worden, maar dat blijkt lang niet overal te gebeuren. Sterker nog: veel bedrijven werken met een vaste onbelaste reiskostenvergoeding die ze maandelijks uitkeren
Hoe ga je om met opgespaarde verlofuren?
Door de coronapandemie zijn werknemers zuinig geweest met het opnemen van vakantiedagen. Nu alle coronabeperkingen overboord zijn gegooid en de zomer op de deur klopt, kiezen veel werknemers ervoor om hun opgespaarde uren op te nemen. Begrijpelijk, maar we
Thuiswerken in 2021, KMs, API Connect & Meer
Bedrijfsrooster introduceert vandaag de Thuiswerk module, verbeterd Contract beheer en de publieke beta van Bedrijfsrooster Connect.
Bedrijfsrooster en Securex starten samenwerking
Bedrijfsrooster gaat als specialist van planning en urenregistratie een samenwerking aan met HR & salarisexpert Securex. Check hier hoe deze partnership ook jou kan helpen.
Tools en tips inzake Corona & NOW regeling
Wat kan Bedrijfsrooster voor je betekenen in deze wisselvallige periode? We geven je enkele tips en lichten functies in de software toe zodat je administratie goed op orde blijft.
Wat verandert de WAB voor jou als werkgever in 2020?
Per 1 januari 2020 veranderen de regels voor oproepkrachten en payrollmedewerkers als gevolg van de Wet arbeidsmarkt in Balans. Lees een overzicht van de nieuwe regels en de gevolgen die dit heeft voor de personeelsadministratie.
Bedrijfsrooster verstevigt samenwerking Datafox Tijdregistratie
Bedrijfsrooster levert sinds enkele jaren hardware van Datafox, waarmee via vingerscan, tag of pas ingeklokt kan worden. Vanaf nu verzorgt Datafox het volledige aankoop, implementatie en onderhoudsproces.
Nieuwe functies, voorwaarden en tarieven in het nieuwe jaar
Bedrijfsrooster gaat in 2020 nieuwe voorwaarden en tarieven hanteren. In dit bericht lees je belangrijke informatie over de aanpassingen en de reden waarom we dit doen.
Twee nieuwe onderkomen voor Bedrijfsrooster
In het weekend van 14 september gaan we belangrijke onderdelen van de Bedrijfsrooster software en data verhuizen naar een beter datacentrum. En eind september verhuizen we ons team!
Inzichten, rapportages en meer Bedrijfsrooster roadmap
Met uitbreidingen en nieuwe automatiseringen heeft Bedrijfsrooster de afgelopen periode aan de wensen van een breed portfolio klanten voldaan. We kijken nu dan ook uit naar het versterken van die basis. Terwijl we de gebruikerservaring blijven verbeteren e
Met een strakke administratie de jaarwissel naar 2018 uitvoeren
Bezig met de administratie voor de laatste periode van het jaar? Bedrijfsrooster biedt een aantal nieuwe tools om de wissel naar het nieuwe jaar eenvoudiger te maken. Je leest bovendien een aantal tips om met een strakke administratie aan 2018 te beginnen.
Slimmer personeel plannen en makkelijker samenwerken
Bedrijfsrooster brengt veel nieuws en maakt de personeelsplanning software steeds gebruiksvriendelijker door deze meer te automatiseren en handiger in de omgang te maken. U leest in dit bericht alles over updates, nieuws en toekomstige ontwikkelingen.
Next Generation HR & WFM Automation
Met een knipoog naar het Engels informeren wij u over toonaangevende updates aan de app en software van Bedrijfsrooster en de koers voor de aankomende tijd. Veel nieuws, bovendien staat onze agenda vol met gave features voor u en uw personeel. U leest in d
Gezocht: Jr Account Executive
Wil jij onderdeel uitmaken van een snelgroeiende startup? Weet jij mensen te overtuigen? Ben je een echte kantenvriend? Dan is deze baan voor jou!
Yes, nog meer handige updates! En goed nieuws...
Sneller, uitgebreider en goed op weg naar 2017, is met Bedrijfsrooster op veel nieuwe manieren tijd te besparen in de personeelsplanning. Via dit bericht informeren wij u over recente updates en wat voor moois er nog aankomt.
Bedrijfsrooster 2.0 in aantocht, roosters maken nog leuker!
Bedrijfsrooster lanceert voor de zomer 2016 een belangrijke nieuwe versie. Het rooster bevat daarin enkele nieuwe weergaven en de software wordt uitgebreid met erg veel nieuwe functionaliteiten.
Nieuw boekjaar en wetsartikel, bent u bij?
Het nieuwe jaar is aangebroken en dat betekent niet alleen een schone administratie, want per januari is een belangrijke wijziging in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van kracht. Wij sommen in dit nieuwsbericht een aantal handige tips op die u goe
App Update — Kloksysteem — Plus/Minuren — Verloning
Bedrijfsrooster heeft 7 oktober 2015 een groot aantal updates uitgebracht. Via dit nieuwsbericht informeren wij u kort over de belangrijkste nieuwtjes.
Fijn personeel plannen? Sleep ze het rooster op!
Het is zover, eindelijk kunt u werknemers het rooster over slepen! Naast knippen, plakken en bulkacties hebben wij afgelopen dinsdag weer veel nieuwe functionaliteit doorgevoerd in Bedrijfsrooster. Middels dit nieuwsbericht informeren wij u over de laatste
Een jaar online: Bedrijfsrooster werkt!
Bedrijfsrooster draait inmiddels ruim een jaar de personeelsadministraties van bedrijven uit zeer diverse branches en verschillende landen. Er is nog erg veel te doen en verbeteren maar een ding is zeker: Bedrijfsrooster werkt!
Nieuws & Updates - Nieuwjaar 2015
Het nieuwe jaar staat voor de deur en dat betekent voor velen een schone administratie en positieve energie. Daarom dit nieuwsbericht omtrent de jaarwisseling en onze plannen voor het nieuwe jaar.
Sneak Peek: Veel Updates na Zomer 2014
Bedrijfsrooster lanceert volgende week veel updates die in de zomer 2014 zijn ontwikkeld. Leuke, handige en snelle functionaliteiten, helemaal gratis!
Met een strakke personeelsplanning de zomer door
Bedrijfsrooster heeft de afgelopen maanden veel nieuwe functionaliteiten toegevoegd waarmee uw bedrijf met een strakke personeelsplanning de zomer door gaat.
Personeel wel of niet extra salaris buiten kantooruren?
Onlangs raakte de toeslag op salaris buiten kantooruren in opspraak. Voor de zoveelste keer stelt een voorman van MKB-Nederland de toeslagen op zondagen en koopavonden ter discussie. Belangenvertegenwoordigers van de Nederlandse werknemers trappen direct o
Officiële opening Bedrijfsrooster op 2 december 2013!
Het afgelopen half jaar is Bedrijfsrooster in nauwe samenwerking met een aantal bedrijven uit verschillende sectoren getest in een gesloten omgeving. Hierdoor hebben wij optimalisaties kunnen doorvoeren in het systeem om volledig aan uw behoefte te kunnen
Onderhoud in weekend van 30 november 2013
Bedrijfsrooster pleegt onderhoud aan de systemen in het weekend van 30 november 2013. Mogelijk is de applicatie dat weekend in de nacht van zaterdag op zondag tijdelijk niet bereikbaar.
Bedrijfsrooster sluit succesvolle eerste testfase
Bedrijfsrooster begon in mei 2013 aan een basic roosterprogramma met een beperkte groep testgebruikers. Vijf maanden later kijken zowel wij als de testgroep terug op een succesvolle periode.