Hoe ga je om met opgespaarde verlofuren?
Door de coronapandemie zijn werknemers zuinig geweest met het opnemen van vakantiedagen. Nu alle coronabeperkingen overboord zijn gegooid en de zomer op de deur klopt, kiezen veel werknemers ervoor om hun opgespaarde uren op te nemen. Begrijpelijk, maar werknemers komen hierdoor snel in de knel. Vooral in combinatie met het toenemende personeelstekort. Hoe je hier planmatig en roostertechnisch het best mee omgaat lees je in dit artikel.
Wat zijn je rechten als werkgever?
Voor we tips geven hoe je het best kunt omgaan met een ‘invasie’ van verlofuuraanvragen, eerst de rechten op een rijtje. In principe mag een werknemer verlofdagen opnemen op momenten dat hij dat wil. Echter zijn er een aantal uitzonderingen, omdat anders stilval van bedrijven niet uitgesloten is. Om die reden, het noodzakelijk bedrijfsmatig belang, mogen werkgevers in bijzondere gevallen vakantiedagen afkeuren.
Vaak wordt in goed overleg tussen werkgever en werknemer besloten wanneer het juiste moment voor verlof is. Iedereen kan immers niet gelijktijdig op vakantie. Toch kan het lastig worden als de werknemer in kwestie opgespaarde vakantiedagen heeft die op moéten worden gemaakt, voor ze vervallen. Andere mogelijke knelpunten zijn vakantie van de kinderen en/of de partner.
Hoe ga je om met (te) veel verlofaanvragen van werknemers?
Voor veel mensen is de zomervakantie een belangrijk moment om met het gezin samen te zijn. Gezien de voorspelbaarheid hiervan is het roostertechnisch handig hier ruim van te voren rekening mee te houden. Dit is vaak goed te organiseren. Het wordt pas écht lastig als opgespaarde verlofuren óók massaal in de zomerperiode worden opgenomen. Daarom is het zaak hier slim op in te spelen. De volgende 3 tips helpen.
- Zorg dat het personeel tijdig op de hoogte is van het probleem. Vertel de situatie in alle open- en eerlijkheid.
- Breng per afdeling in kaart hoeveel werkuren je nodig hebt en vertel transparant aan je personeel wanneer ze het best verlof kunnen opnemen. Houd hierbij rekening met drukke en minder drukke periodes én de mogelijkheid dat werknemers diensten van elkaar over kunnen nemen (als ze dat willen). Met andere woorden: door creatief te denken en plannen is veel mogelijk.
- Probeer bij onenigheid altijd zoveel mogelijk tegemoet te komen. Bijvoorbeeld in de vorm van extra vrijheid in thuiswerken of extra verlof op een ander moment.
Bedrijfsrooster helpt efficiënt en overzichtelijk plannen
De software van Bedrijfsrooster werkt efficiënt als het gaat om de opvullen van verlofuren en open diensten. Je ziet in één oogopslag wie wel en wie niet beschikbaar is. Op die manier wordt direct inzichtelijk als er in een bepaalde periode te veel verlof is opgenomen. Door hier tijdig op in te spelen, blijft de bezetting op peil, voorkom je onderbezetting en houd je te allen tijde het overzicht.
De magische Toverstaf van Bedrijfsrooster bezet automatisch open diensten op basis van de beschikbaarheid. Dit scheelt een hoop tijd en bovendien zie je tijdens vakantieperiodes direct wanneer er onderbezetting is. Met andere woorden: Bedrijfsrooster helpt efficiënt en overzichtelijk plannen in hectische perioden.
Benieuwd hoe onze software jou kan helpen? Probeer het gratis uit in de vrijblijvende proefperiode of neem contact op om te spreken met een van de product specialisten.
Overige nieuws met betrekking tot Personeelsplanning en Rooster Maken
Nieuwe features: Heatmaps, Forecasting, Salarisgroepen, Prullenbak & Meer
Bijna teveel om op te noemen, maar sowieso krijg je weer betere controle, meer inizchten en een hoop tijdwinst dankzij nieuwe features die recentelijk gelanceerd zijn. Check dit nieuwsbericht voor een samenvatting en neem vooral contact met ons op als je m
Nieuwe features: HR Sync, Instellingen, Databoek & Meer
Bedrijfsrooster heeft onlangs belangrijke ontwikkelingen afgerond waardoor weer een hoop nieuwe features voor alle gebruikers beschikbaar zijn. In dit bericht lees je meer over de belangrijkste toevoegingen zoals HR gegevens uit andere software syncen en m
Betaald ouderschapsverlof in 2022: dit verandert
Op 2 augustus 2022 treedt de nieuwe regeling betaald ouderschapsverlof in werking. Ouders met een arbeidsovereenkomst kunnen dan betaald ouderschapsverlof opnemen. Nu is ouderschapsverlof onbetaald, tenzij anders in de cao staat. Doel van deze nieuwe wet?
Wat je moét weten over over reiskosten- en thuiswerkvergoeding
Thuiswerken is in een stroomversnelling geraakt. Administratief gezien moet daar op ingespeeld worden, maar dat blijkt lang niet overal te gebeuren. Sterker nog: veel bedrijven werken met een vaste onbelaste reiskostenvergoeding die ze maandelijks uitkeren
Thuiswerken in 2021, KMs, API Connect & Meer
Bedrijfsrooster introduceert vandaag de Thuiswerk module, verbeterd Contract beheer en de publieke beta van Bedrijfsrooster Connect.
Bedrijfsrooster en Securex starten samenwerking
Bedrijfsrooster gaat als specialist van planning en urenregistratie een samenwerking aan met HR & salarisexpert Securex. Check hier hoe deze partnership ook jou kan helpen.
Tools en tips inzake Corona & NOW regeling
Wat kan Bedrijfsrooster voor je betekenen in deze wisselvallige periode? We geven je enkele tips en lichten functies in de software toe zodat je administratie goed op orde blijft.
Wat verandert de WAB voor jou als werkgever in 2020?
Per 1 januari 2020 veranderen de regels voor oproepkrachten en payrollmedewerkers als gevolg van de Wet arbeidsmarkt in Balans. Lees een overzicht van de nieuwe regels en de gevolgen die dit heeft voor de personeelsadministratie.
Bedrijfsrooster verstevigt samenwerking Datafox Tijdregistratie
Bedrijfsrooster levert sinds enkele jaren hardware van Datafox, waarmee via vingerscan, tag of pas ingeklokt kan worden. Vanaf nu verzorgt Datafox het volledige aankoop, implementatie en onderhoudsproces.
Nieuwe functies, voorwaarden en tarieven in het nieuwe jaar
Bedrijfsrooster gaat in 2020 nieuwe voorwaarden en tarieven hanteren. In dit bericht lees je belangrijke informatie over de aanpassingen en de reden waarom we dit doen.
Twee nieuwe onderkomen voor Bedrijfsrooster
In het weekend van 14 september gaan we belangrijke onderdelen van de Bedrijfsrooster software en data verhuizen naar een beter datacentrum. En eind september verhuizen we ons team!
Inzichten, rapportages en meer Bedrijfsrooster roadmap
Met uitbreidingen en nieuwe automatiseringen heeft Bedrijfsrooster de afgelopen periode aan de wensen van een breed portfolio klanten voldaan. We kijken nu dan ook uit naar het versterken van die basis. Terwijl we de gebruikerservaring blijven verbeteren e
Met een strakke administratie de jaarwissel naar 2018 uitvoeren
Bezig met de administratie voor de laatste periode van het jaar? Bedrijfsrooster biedt een aantal nieuwe tools om de wissel naar het nieuwe jaar eenvoudiger te maken. Je leest bovendien een aantal tips om met een strakke administratie aan 2018 te beginnen.
Slimmer personeel plannen en makkelijker samenwerken
Bedrijfsrooster brengt veel nieuws en maakt de personeelsplanning software steeds gebruiksvriendelijker door deze meer te automatiseren en handiger in de omgang te maken. U leest in dit bericht alles over updates, nieuws en toekomstige ontwikkelingen.
Next Generation HR & WFM Automation
Met een knipoog naar het Engels informeren wij u over toonaangevende updates aan de app en software van Bedrijfsrooster en de koers voor de aankomende tijd. Veel nieuws, bovendien staat onze agenda vol met gave features voor u en uw personeel. U leest in d
Gezocht: Jr Account Executive
Wil jij onderdeel uitmaken van een snelgroeiende startup? Weet jij mensen te overtuigen? Ben je een echte kantenvriend? Dan is deze baan voor jou!
Yes, nog meer handige updates! En goed nieuws...
Sneller, uitgebreider en goed op weg naar 2017, is met Bedrijfsrooster op veel nieuwe manieren tijd te besparen in de personeelsplanning. Via dit bericht informeren wij u over recente updates en wat voor moois er nog aankomt.
Bedrijfsrooster 2.0 in aantocht, roosters maken nog leuker!
Bedrijfsrooster lanceert voor de zomer 2016 een belangrijke nieuwe versie. Het rooster bevat daarin enkele nieuwe weergaven en de software wordt uitgebreid met erg veel nieuwe functionaliteiten.
Nieuw boekjaar en wetsartikel, bent u bij?
Het nieuwe jaar is aangebroken en dat betekent niet alleen een schone administratie, want per januari is een belangrijke wijziging in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van kracht. Wij sommen in dit nieuwsbericht een aantal handige tips op die u goe
App Update — Kloksysteem — Plus/Minuren — Verloning
Bedrijfsrooster heeft 7 oktober 2015 een groot aantal updates uitgebracht. Via dit nieuwsbericht informeren wij u kort over de belangrijkste nieuwtjes.
Fijn personeel plannen? Sleep ze het rooster op!
Het is zover, eindelijk kunt u werknemers het rooster over slepen! Naast knippen, plakken en bulkacties hebben wij afgelopen dinsdag weer veel nieuwe functionaliteit doorgevoerd in Bedrijfsrooster. Middels dit nieuwsbericht informeren wij u over de laatste
Een jaar online: Bedrijfsrooster werkt!
Bedrijfsrooster draait inmiddels ruim een jaar de personeelsadministraties van bedrijven uit zeer diverse branches en verschillende landen. Er is nog erg veel te doen en verbeteren maar een ding is zeker: Bedrijfsrooster werkt!
Nieuws & Updates - Nieuwjaar 2015
Het nieuwe jaar staat voor de deur en dat betekent voor velen een schone administratie en positieve energie. Daarom dit nieuwsbericht omtrent de jaarwisseling en onze plannen voor het nieuwe jaar.
Sneak Peek: Veel Updates na Zomer 2014
Bedrijfsrooster lanceert volgende week veel updates die in de zomer 2014 zijn ontwikkeld. Leuke, handige en snelle functionaliteiten, helemaal gratis!
Met een strakke personeelsplanning de zomer door
Bedrijfsrooster heeft de afgelopen maanden veel nieuwe functionaliteiten toegevoegd waarmee uw bedrijf met een strakke personeelsplanning de zomer door gaat.
Personeel wel of niet extra salaris buiten kantooruren?
Onlangs raakte de toeslag op salaris buiten kantooruren in opspraak. Voor de zoveelste keer stelt een voorman van MKB-Nederland de toeslagen op zondagen en koopavonden ter discussie. Belangenvertegenwoordigers van de Nederlandse werknemers trappen direct o
Officiële opening Bedrijfsrooster op 2 december 2013!
Het afgelopen half jaar is Bedrijfsrooster in nauwe samenwerking met een aantal bedrijven uit verschillende sectoren getest in een gesloten omgeving. Hierdoor hebben wij optimalisaties kunnen doorvoeren in het systeem om volledig aan uw behoefte te kunnen
Onderhoud in weekend van 30 november 2013
Bedrijfsrooster pleegt onderhoud aan de systemen in het weekend van 30 november 2013. Mogelijk is de applicatie dat weekend in de nacht van zaterdag op zondag tijdelijk niet bereikbaar.
Personeelsplanning steeds vaker online en geautomatiseerd
Nederlandse bedrijven gebruiken steeds vaker online software en andere automatiseringsmiddelen om personeel in te plannen. Het resultaat? Strak ingeplande werkweken en personeel dat zelf ook bijdraagt aan het rooster.
Bedrijfsrooster sluit succesvolle eerste testfase
Bedrijfsrooster begon in mei 2013 aan een basic roosterprogramma met een beperkte groep testgebruikers. Vijf maanden later kijken zowel wij als de testgroep terug op een succesvolle periode.