Betaald ouderschapsverlof in 2022: dit verandert
Op 2 augustus 2022 treedt de nieuwe regeling betaald ouderschapsverlof in werking. Ouders met een arbeidsovereenkomst kunnen dan betaald ouderschapsverlof opnemen. Nu is ouderschapsverlof onbetaald, tenzij anders in de cao staat. Doel van deze nieuwe wet? Ouders laten wennen aan de nieuwe gezinssituatie.
Hoe werkt ouderschapsverlof vóór 2 augustus 2022?
Vóór 2 augustus 2022 hebben werknemers met een kind tot 8 jaar oud recht op onbetaald ouderschapsverlof. De kersverse moeder of vader mag dan maximaal 26 keer de wekelijkse arbeidsuren aan ouderschapsverlof opnemen. Het is voor bedrijven niet verplicht om hun werknemers door te betalen. De praktijk laat zien dat vooral gemeenten en onderwijsinstanties hun werknemers deels doorbetalen. In veel andere sectoren is dat niet het geval.
Zo werkt ouderschapsverlof na 2 augustus 2022
In 2019 is in het Europees Parlement het idee ontstaan om het evenwicht tussen werk en privé voor ouders te verbeteren. Hier is een wetsvoorstel uit voortgekomen dat in 2021 in Nederland is aangenomen. Zowel de Eerste als Tweede Kamer ging akkoord. Vanaf 2 augustus aanstaande gaat de nieuwe wet betaald ouderschapsverlof in. Ouders krijgen dan negen weken betaald ouderschapsverlof. Tijdens deze periode ontvangen ze 70 procent van hun dagloon. Het UWV betaalt deze ‘uitkering’.
Naast de 9 weken betaald ouderschapsverlof, mag je als ouder er nog eens 17 weken onbetaald ouderschapsverlof aan vast plakken. Wanneer precies mag de werknemer zelf bepalen, zolang het maar voor het 8e levensjaar van het kind is.
Wat is het doel van betaald ouderschapsverlof?
Met deze nieuwe regelgeving wil de Europese Unie ouders helpen om zo goed mogelijk te wennen aan de veranderende gezinssituatie. Veel partners – vooral mannen – starten relatief snel weer met werken na de geboorte van hun kind. De voornaamste reden is het feit dat er geld verdiend moet worden.
Onderzoekers denken dat betaald ouderschapsverlof voor een sterkere binding met het kind en gezin gaat zorgen. Daarnaast wordt de kans op een gezonde zorgtaakverdeling groter. Het blijkt namelijk dat partners van de moeder eerder geneigd zijn zorgtaken op zich te nemen, wanneer ze meer betrokken zijn bij de pasgeboren baby. Bijvoorbeeld door een dag minder te werken. Voor vrouwen komt er op die manier meer ruimte om bijvoorbeeld een dag meer te werken. Met andere woorden: het doel van de nieuwe wet is om de kloof tussen mannen en vrouwen te verkleinen.
Wat betekent dit voor werkgevers?
Voor werkgevers is het zaak om op korte termijn voorbereid te zijn op meer ouderschapsverlofuren van werknemers, óók voor werknemers in hogere functies. Financieel gezien maakt het voor werkgevers geen verschil, aangezien het UWV betaalt. Op de lange termijn is het verstandig om rekening te houden met meer parttime werknemers.
Roostertechnisch is goed vooruit plannen dus essentieel om op zowel de korte als lange termijn voldoende bezetting te houden. Wanneer dat niet lukt is het altijd nog een optie om interims of zzp’ers aan te trekken. Kortom: deze nieuwe wet vraagt flink wat extra organisatievermogen en planning van werkgevers.
Wat Bedrijfsrooster voor jouw organisatie kan betekenen
Bedrijfsrooster helpt met het efficiënt bijhouden én overzichtelijk inzien van verlof. In een oogopslag zie je per locatie en/of afdeling wie beschikbaar is en wie niet. Zowel tijdens het inplannen als op de functieprofielen van de werknemers. Dit maakt het inplannen eenvoudig en overzichtelijk. Het geheel wordt visueel extra duidelijk door kleuren en roosters zijn per locatie afzonderlijk weer te geven.
Een handige toevoeging van Bedrijfsrooster is dat het herhaaldelijke verlofpatronen herkent. Dit zorgt voor voorspelbaarheid, waardoor het plannen van beschikbaar personeel eenvoudiger wordt. Tot slot kun je Bedrijfsrooster automatisch open diensten laten bemannen op basis van de ingevulde beschikbaarheid van werknemers. Zo is er zonder na te hoeven denken een volledig bemand rooster.
Benieuwd naar onze software? Probeer het met een gratis en vrijblijvende proefperiode en ontdek of het wat voor jouw bedrijf is.
Overige nieuws met betrekking tot Personeelsplanning en Rooster Maken
Nieuwe features: Heatmaps, Forecasting, Salarisgroepen, Prullenbak & Meer
Bijna teveel om op te noemen, maar sowieso krijg je weer betere controle, meer inizchten en een hoop tijdwinst dankzij nieuwe features die recentelijk gelanceerd zijn. Check dit nieuwsbericht voor een samenvatting en neem vooral contact met ons op als je m
Nieuwe features: HR Sync, Instellingen, Databoek & Meer
Bedrijfsrooster heeft onlangs belangrijke ontwikkelingen afgerond waardoor weer een hoop nieuwe features voor alle gebruikers beschikbaar zijn. In dit bericht lees je meer over de belangrijkste toevoegingen zoals HR gegevens uit andere software syncen en m
Wat je moét weten over over reiskosten- en thuiswerkvergoeding
Thuiswerken is in een stroomversnelling geraakt. Administratief gezien moet daar op ingespeeld worden, maar dat blijkt lang niet overal te gebeuren. Sterker nog: veel bedrijven werken met een vaste onbelaste reiskostenvergoeding die ze maandelijks uitkeren
Hoe ga je om met opgespaarde verlofuren?
Door de coronapandemie zijn werknemers zuinig geweest met het opnemen van vakantiedagen. Nu alle coronabeperkingen overboord zijn gegooid en de zomer op de deur klopt, kiezen veel werknemers ervoor om hun opgespaarde uren op te nemen. Begrijpelijk, maar we
Thuiswerken in 2021, KMs, API Connect & Meer
Bedrijfsrooster introduceert vandaag de Thuiswerk module, verbeterd Contract beheer en de publieke beta van Bedrijfsrooster Connect.
Bedrijfsrooster en Securex starten samenwerking
Bedrijfsrooster gaat als specialist van planning en urenregistratie een samenwerking aan met HR & salarisexpert Securex. Check hier hoe deze partnership ook jou kan helpen.
Tools en tips inzake Corona & NOW regeling
Wat kan Bedrijfsrooster voor je betekenen in deze wisselvallige periode? We geven je enkele tips en lichten functies in de software toe zodat je administratie goed op orde blijft.
Wat verandert de WAB voor jou als werkgever in 2020?
Per 1 januari 2020 veranderen de regels voor oproepkrachten en payrollmedewerkers als gevolg van de Wet arbeidsmarkt in Balans. Lees een overzicht van de nieuwe regels en de gevolgen die dit heeft voor de personeelsadministratie.
Bedrijfsrooster verstevigt samenwerking Datafox Tijdregistratie
Bedrijfsrooster levert sinds enkele jaren hardware van Datafox, waarmee via vingerscan, tag of pas ingeklokt kan worden. Vanaf nu verzorgt Datafox het volledige aankoop, implementatie en onderhoudsproces.
Nieuwe functies, voorwaarden en tarieven in het nieuwe jaar
Bedrijfsrooster gaat in 2020 nieuwe voorwaarden en tarieven hanteren. In dit bericht lees je belangrijke informatie over de aanpassingen en de reden waarom we dit doen.
Twee nieuwe onderkomen voor Bedrijfsrooster
In het weekend van 14 september gaan we belangrijke onderdelen van de Bedrijfsrooster software en data verhuizen naar een beter datacentrum. En eind september verhuizen we ons team!
Inzichten, rapportages en meer Bedrijfsrooster roadmap
Met uitbreidingen en nieuwe automatiseringen heeft Bedrijfsrooster de afgelopen periode aan de wensen van een breed portfolio klanten voldaan. We kijken nu dan ook uit naar het versterken van die basis. Terwijl we de gebruikerservaring blijven verbeteren e
Met een strakke administratie de jaarwissel naar 2018 uitvoeren
Bezig met de administratie voor de laatste periode van het jaar? Bedrijfsrooster biedt een aantal nieuwe tools om de wissel naar het nieuwe jaar eenvoudiger te maken. Je leest bovendien een aantal tips om met een strakke administratie aan 2018 te beginnen.
Slimmer personeel plannen en makkelijker samenwerken
Bedrijfsrooster brengt veel nieuws en maakt de personeelsplanning software steeds gebruiksvriendelijker door deze meer te automatiseren en handiger in de omgang te maken. U leest in dit bericht alles over updates, nieuws en toekomstige ontwikkelingen.
Next Generation HR & WFM Automation
Met een knipoog naar het Engels informeren wij u over toonaangevende updates aan de app en software van Bedrijfsrooster en de koers voor de aankomende tijd. Veel nieuws, bovendien staat onze agenda vol met gave features voor u en uw personeel. U leest in d
Gezocht: Jr Account Executive
Wil jij onderdeel uitmaken van een snelgroeiende startup? Weet jij mensen te overtuigen? Ben je een echte kantenvriend? Dan is deze baan voor jou!
Yes, nog meer handige updates! En goed nieuws...
Sneller, uitgebreider en goed op weg naar 2017, is met Bedrijfsrooster op veel nieuwe manieren tijd te besparen in de personeelsplanning. Via dit bericht informeren wij u over recente updates en wat voor moois er nog aankomt.
Bedrijfsrooster 2.0 in aantocht, roosters maken nog leuker!
Bedrijfsrooster lanceert voor de zomer 2016 een belangrijke nieuwe versie. Het rooster bevat daarin enkele nieuwe weergaven en de software wordt uitgebreid met erg veel nieuwe functionaliteiten.
Nieuw boekjaar en wetsartikel, bent u bij?
Het nieuwe jaar is aangebroken en dat betekent niet alleen een schone administratie, want per januari is een belangrijke wijziging in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van kracht. Wij sommen in dit nieuwsbericht een aantal handige tips op die u goe
App Update — Kloksysteem — Plus/Minuren — Verloning
Bedrijfsrooster heeft 7 oktober 2015 een groot aantal updates uitgebracht. Via dit nieuwsbericht informeren wij u kort over de belangrijkste nieuwtjes.
Fijn personeel plannen? Sleep ze het rooster op!
Het is zover, eindelijk kunt u werknemers het rooster over slepen! Naast knippen, plakken en bulkacties hebben wij afgelopen dinsdag weer veel nieuwe functionaliteit doorgevoerd in Bedrijfsrooster. Middels dit nieuwsbericht informeren wij u over de laatste
Een jaar online: Bedrijfsrooster werkt!
Bedrijfsrooster draait inmiddels ruim een jaar de personeelsadministraties van bedrijven uit zeer diverse branches en verschillende landen. Er is nog erg veel te doen en verbeteren maar een ding is zeker: Bedrijfsrooster werkt!
Nieuws & Updates - Nieuwjaar 2015
Het nieuwe jaar staat voor de deur en dat betekent voor velen een schone administratie en positieve energie. Daarom dit nieuwsbericht omtrent de jaarwisseling en onze plannen voor het nieuwe jaar.
Sneak Peek: Veel Updates na Zomer 2014
Bedrijfsrooster lanceert volgende week veel updates die in de zomer 2014 zijn ontwikkeld. Leuke, handige en snelle functionaliteiten, helemaal gratis!
Met een strakke personeelsplanning de zomer door
Bedrijfsrooster heeft de afgelopen maanden veel nieuwe functionaliteiten toegevoegd waarmee uw bedrijf met een strakke personeelsplanning de zomer door gaat.
Personeel wel of niet extra salaris buiten kantooruren?
Onlangs raakte de toeslag op salaris buiten kantooruren in opspraak. Voor de zoveelste keer stelt een voorman van MKB-Nederland de toeslagen op zondagen en koopavonden ter discussie. Belangenvertegenwoordigers van de Nederlandse werknemers trappen direct o
Officiële opening Bedrijfsrooster op 2 december 2013!
Het afgelopen half jaar is Bedrijfsrooster in nauwe samenwerking met een aantal bedrijven uit verschillende sectoren getest in een gesloten omgeving. Hierdoor hebben wij optimalisaties kunnen doorvoeren in het systeem om volledig aan uw behoefte te kunnen
Onderhoud in weekend van 30 november 2013
Bedrijfsrooster pleegt onderhoud aan de systemen in het weekend van 30 november 2013. Mogelijk is de applicatie dat weekend in de nacht van zaterdag op zondag tijdelijk niet bereikbaar.
Personeelsplanning steeds vaker online en geautomatiseerd
Nederlandse bedrijven gebruiken steeds vaker online software en andere automatiseringsmiddelen om personeel in te plannen. Het resultaat? Strak ingeplande werkweken en personeel dat zelf ook bijdraagt aan het rooster.
Bedrijfsrooster sluit succesvolle eerste testfase
Bedrijfsrooster begon in mei 2013 aan een basic roosterprogramma met een beperkte groep testgebruikers. Vijf maanden later kijken zowel wij als de testgroep terug op een succesvolle periode.